חדשות 2007

בשורת איגוד האינטרנט הישראלי לקראת פתיחת שנת הלימודים: מערכת ניהול למידה בקוד פתוח בשפה העברית תוצע לשימוש חופשי בבתי הספר בישראל

אוגוסט 2007

לקראת פתיחת שנת הלימודים, מתבשרים בתי הספר בישראל על עליית מדרגה בתחום ההוראה המקוונת. איגוד האינטרנט הישראלי הודיע כי הושלם פיתוחה והסבתה לעברית של תוכנת הקוד הפתוח מוודל (Moodle), מערכת חכמה לניהול למידה המותאמת לבתי ספר ומגוון מוסדות חינוך בישראל. מערכת ניהול הלמידה הותאמה לשימוש בעברית על ידי המחלקה להנדסת תוכנה בשנקר, בי"ס גבוה להנדסה ולעיצוב, תוך הסתייעות במענק כספי מאיגוד האינטרנט. המערכת כוללת כלים לבניית מערכי שיעור ותכני שיעור, פורומי דיונים, דואר אלקטרוני, בחינות ובדיקתן, מטלות עבודה וקליטת התשובות, מערכות ציונים, צ'אט, שאלונים וסקרים.

רימון לוי: "החלטנו שמתפקידנו לעודד את משתמשי הקצה להיות לא רק צרכנים, אלא גם יוצרים, התורמים ומעורבים בקידום התרבות הדיגיטלית"

מערכות לניהול למידה (Learning Management Systems - LMS) מאגדות רכיבים שונים של ההוראה המקוונת, תחת קורת גג אחת מבחינה פדגוגית, ניהולית ותפקודית. ההיצע של מערכות LMS גדול מאוד, אך רובן מערכות מסחריות וחלקן יקרות.

הבעיה העיקרית בישראל היא כמובן בתמיכה בשפה העברית והמבחר מצומצם למדי. מערכת המוודל תופסת באחרונה מקום מכובד בין מערכות ה- LMS, ומושכת את תשומת לב העוסקים בהוראה מקוונת. היתרונות של המערכת רבים: התוכנית ויתר המערכות הקשורות בה מבוססות קוד חופשי - וזמינים ללא כל עלות; המערכת ניתנת להתקנה על פלטפורמות מחשבים רבות ומגוונות; מעל 25,000 מוסדות משתמשים ברחבי העולם במודל, ומספרם רק עולה; יש תמיכה בעשרות שפות - ביניהן גם בעברית; יש מדריכים רבים, חלקם בפורמט Wiki; יש תמיכה מהירה על ידי פורומים של קהל משתמשים ומפתחים; ההתפתחות והשיפורים מתמידים.

הטמעת המערכת במוסדות הלימוד תאפשר עושר רב של פונקציות העובדות יחדיו: בניית קורסים לפי תאריכים, נושאים או דיונים חברתיים ; אחסון חומרים מכל סוג מדיה שהוא; פורום דיונים עשיר אפשרויות; מתן עבודות דרך המערכת ובדיקתן באמצעות המערכת ; בחינות "אמריקאיות" ושאלות "השלמה" ו"סדר" בצורות שונות ובבדיקה אוטומטית: נושאות ציון / לבחינה עצמית (ללא ציון)/בעלי יכולת הסתעפויות לפי טיב תשובות התלמיד; ניהול יומן אירועים; סקרים; מילונים של מושגים בנושאים שונים וכולל הסתעפות ישירה לערכיהם; מטלות בהן התלמידים מעריכים אחד את משנהו ; ספר ציונים ומעקב מפורט על תלמידים; משלוח הודעות, כולל אוטומטיות, על חומרים חדשים שהוכנסו לקורס; מצגות תלמידים ; דואר אלקטרוני ; שליחת מסרי RSS ; מכאניזם של צ'אט; קישור לאתרי וידאו (כולל סרטי ווידאו של שיעורים מצולמים) ומדיה אחרים; גיבוי קורסים הן לשם שיחזור והן לשם העברה לשרתים אחרים, ועוד פונקציות רבות נוספות.

פרויקט הפיתוח בוצע על ידי המחלקה להנדסת תוכנה בשנקר, בי"ס גבוה להנדסה ולעיצוב, בראשות פרופ' עמנואל גרינגרד. לדברי פרופ' גרינגרד, "השינויים שאנו עורכים במודל הוטמעו במערכת המקורית, ויעמדו לרשות קהל המשתמשים כחלק אינטגראלי של המוצר. אנו דואגים לכך, שהמהדורה העברית תעשיר הן את יכולות הלמידה המקוונת, והן שימושי רשת רבים נוספים".

"הפרויקט נועד לעודד מערכות פתוחות באינטרנט בשפה העברית, ולתרום בכך למוסדות הלימוד - למורים, לתלמידים, ואף להוריהם", אומר רימון לוי, נשיא איגוד האינטרנט הישראלי. "החלטנו שמתפקידנו לעודד את משתמשי הקצה להיות לא רק צרכנים, אלא גם יוצרים, התורמים ומעורבים בקידום התרבות הדיגיטלית".

לפרטים נוספים:
הקישור למידע באתר שנקר: http://online.shenkar.ac.il 
אתר מערכת מודול (באנגלית): http://moodle.org